Stordrift – nogle store fejl! Om Campus på Carlsberg-grunden

UCC (Professions højskolerne – seminarerne for lærer, pædagoger, døve tolke, … osv.) planlæger nedskæringer b. la. på grund at der skal bygges et supper smart campus (Carlsberg-grunden) 2015 for alle UUC uddannelse skal sammenlægges. Hvor UCC vil bruge over en Milliard kr. på prestige byggeri, og som indebærer at UCC ledelsen skal ud låne pegende af staten. Det lyder absurd og det er også absurd i krise tid, fordi det betyder yderligere nedskæringer, forringelse af undervisning og en masse rode i administrationen som vil gå ud over de studerende. De eksisterende seminar vil blive nedlagt, ansætte bliver fyret, bygninger solgt og elverne bliver tvunget til at tage til det nye campus, og for mange vil det kræver meget længer rejsetid og støre udgifter til billetter.

Denne samlægning betyder centraliseringer. Der betyder endnu mere magt og arrogance over for studerende fra UCC ledelsen som er et resulter af det simple faktum at færre bestemmer over flere. Studerende er således blot nogle tal i et bygget i den økonomisk og byrokratisk mål rationalitet på tunget fra oven. Takke være New public management er ideologien som legitimerer markedsgøre af uddannelsen endnu mere end det var i forvejen. Studerendes medindflydelse vil sikker blive endnu dårligere ved at afstanden mellem ledelsen og stunderne vil blive endnu store. Det er svært nok i dag med en ledelse i UCC hvor halvdelen kommer fra det private erhvervsliv og politik som vid ikke en skid om hvad det betyder at være pædagog, lærer, … på gulvet i virkeligheden. Centralisering betyder stordrift. Stordrift er ikke billigere lige nu, og selv hvis det var dette er det på ingen måde godt for de studerende. Der er tale om at kvaliteten af undervisning bliver forringet voldsomt. Centralisering betyder et mere anonymt studie miljø via større klasser, færre underviser og mindre undervisning i klasserne og mindre gruppearbejde, mere selvstudie (flere skriftlige opgaver som disciplineringsredskab) og flere forelæsninger i læsesal.  Det vil blive svært at festholde de studerende som er tilbøjeligt for at droppe ud og som ikke er “”bolig”, og det bliver kun forstærket af at afstanden mellem lærer og studerende, og også studerende imellem bliver større. I Det helle taget betyder centralisering, ensretning og uddannelserne giver mindre plads til udfoldelse for den enkelt. Mere pres og stress på grund af et kontrol erstatter tillid.

Det handler om at gennemtving den dagsorden som er bestemt ovenfra. Mangfoldighed vil forsvinde, eksperiment, kreativ og personlig lyst til at deltage vil blive sikker meget mindre af.  Der vil gå årtiers erfaring og viden tabt ved at de vigtige fællesskaber som skaber en institution som et seminar er bliver opløst.

De studerede har oplevet forringelser over i et årti og det må være nok på et tidspunkt.
Det holder ikke at tænke: ”Jeg skal bare være her i 3½ hår og jeg skal bare have oversået det”, fordi den accepterende holdning splitter studerende, og smitter af til andre: Faggrupper, venner, familie og på arbejdspladserne i praktikken som også oplever forringelser på grund af nedskæringer.

Sige fra!
Vis individuel courage. Der er noget som må stå først fremme.
Vis kollektiv courage som studerende, fremtidig lønmodtager og pædagoger, lærer, … osv.

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s