Oplæg/debat: næsten ALLE SKOLER ER NOGET LORT!

Oplæg og debat om hierarki og læringstvang i skolen
–  evt. alternativer til den slags skoler.

Oplæg: Efter Folkekøkkener i K-afaX
Korsgade 19 st. th i Nørrebro
Tirs. 26/ 6 kl. 20

Oplæg: Efter Folkekøkkenet i Christiania Kirke
Magasinet i bunden af Operaen på Christiania/Christianshavn
Fre. d. 29/6. kl. 20

Hvert år bliver en ny generation af børn puttet i alt for små lokaler, i en bygninger man kalder skole, hvor de bliver undervist af en flok specialeuddannede fagidioter. ”I Skolen lærer du for livet”, siger man. Hvad lære man i denne dårlige kopi af virkeligheden med læreplaner, tests og karakterer? Først og fremmest lærer børn, at der ikke er plads til børn i samfundet. Hvorfor laver man så disse reservater for leg og læring? I skolen lærer børn ikke at accepter sig selv. De lærer at man skal være en anden, fordi der altid er andre end dem selv, som er højere oppe i hierarkiet – voksne, som vil bestemme hvad, der er ens behov og hvad, der er nyttig og vigtig viden og evner i livet. Lærere og politikere påstår, at læringsplaner, eksamener og karakterer gavner børn. Skolens måde at motivere til læring sker ved et konstant pres, samt konkurrence om anerkendelse fra venner, lærer, forældre osv. Dette bliver legitimeret gennem udsagn om at det gavner børnene og gør dem klar til det fremtidige voksenliv.

Børns umyndiggørelse gør, at flere og flere børn får dårligt selvværd, vælger realitetsflugt, bliver indadvendte, aggressive og nogle bliver endda syge. Mange bliver endda sygeliggjort, fordi de ikke passer ind i den snævre opfattelse af hvordan børns udvikling og læring bør være. Det kan man bl.a. se ved at flere og flere børn får ”pulterkammer-diagnoser”, som f.eks. ADHD. Her igennem bliver en hvilken som helst debat om samfundets prioriteringer, til et spørgsmål om biologi/ medicin og ikke om manglende politisk vilje.

7 kommentarer

Filed under Uncategorized

7 responses to “Oplæg/debat: næsten ALLE SKOLER ER NOGET LORT!

  1. Kári Thorsson

    Okay, jeg er med, men nu spørger jeg simpelt og lige ud. Hvis man vil blive økonom og man har jo brug for et sted, hvor man kan lære de ting det kræver (Samfundsøkonomi, matematik osv. osv.), hvor skal man så gå hen ?

    (Spurgt i en venlig og rar tone)🙂

    • jeg tror at universitet er en akademiske institutioner som er absurde i sin legitimationer på grund af deres akademiske traditioner og byrokratiske papirnusseri. Jeg er meget for stedet hvor man kan mødes for at lært noget eller forske, men jeg syns det er uretfærdigt at mennesker som har studeret mere for mere autoritet på grund af deres akademiske tækning og absurde viden om Marx, Derida, til Fochault teorier giver den end der har i praksis arbejdet på et også samme områd. jeg vil kom med eks pædagogik. Sandhed er 70% af alt viden er informelt og ud det vil sige at 30 af viden er det vi faktisk lærer på den formelle måde i skolerne, uni .osv. Det fleste er ikke mennesker er bogligt, men det er måske 10% af den danske befolkning som er faktisk “bogligt”. Der er mange slags intelligenser og lærings-stille, men ud i den akademisk tradition er der den matematisk logiske som bliver opfattes som den mest ideelle intelligens som vil give mest succes i den verden. Ud over dette kan mennesker lære frivilligt på e1 år som andre har lært på 3-4 år tvunget. Det betyder at man kan lære sig selv i princippet alt det andre lærer på universitetet. Problemet der ikke findes gratis alternativer eller også har man ikke tid på grund af man skal arbejde for at tjene penge. Jeg syns det er vigtig at man laver eksemerne når der er tale om arbejder hvor man kan skader andre mennesker. (skader man andre mennesker ved at ved være økonom?) Jeg syns det vil være dog bedre med f.eks. mesterprøver eller referencer i stedet for nogle få stykker papir med noget tal eller underskrifter som siger meget lidt om individerne og deres evner. Læring kan forgår over alt med den rigtig støtte og det gælder også forskning eller studier, i der findes der blot få eller ingen alternativer som bliver eller kan tages seriøs.

  2. Læring forgår alle mulige steder. Man kan brug et lokalt i hvilken som helst bygging og mødes. Måske kan man også mødes i en cafe når der er plads nok eller en park når er varm nok. Jeg er ikke mod at der findes mennesker der underviser eller endda at man finde ud af om den en eller anden person er faktisk godt til det de siger de er, men for den slags findes meget simpel måde at finde ud af det. Man læser hvad de skriver, man læser event anmedelser af artiker og bøger eller simpelhend forholder sig til indholdet af noget faktisk har lavet. Dipolmer og karraktere siger mege lidt. Men andres meninger og erfaringer sigere meget mere om det. Diplomer kan give mening når man håntere maskiner eller i det helle laver noget der farlig for andre mennesker, men der findes gode eks. på at selv de bedste læge laver fejl ikke kun engang men mange gange på hospitaler. Jeg tror det eks. viser at de bedste måde at forbygge fejl og bedrager er ikke flere ekamener eller uddannelser diplomer i flere fage, men en gode uddannelse, arbejdsforhold og så lidt hierarki og konkurence om resurser som muligt. Det er kampen om status og resurser der øddelæger kommunikationen og gør at folk kan finde på at lyve over at have taget en uddannelse de adrig har taget eller at de kan noget de adrig har lært.

  3. Søren Jensen Nørrebro

    Tag lige og lær at skrive i Word eventuelt og anvend stavekontrol.
    Det kan fange meget men dog ikke kontrollere for decideret vrøvlet indhold.

  4. Mikael Hedegaard

    Jeg må sige at jeg har lært meget mere, efter jeg er gået ud af skolen, jeg kan slet ikke fungere i en skole og har altid været dårlig både i det faglige og i det sociale. Jeg startede på en skole fordi at jeg havde problemer, med blandt andet misbrug og adhd. 4 uger efter start, blev jeg smidt ud, netop af de grunde til at jeg var startet der til at begynde med. De har vist mig, at jeg er lav i samfundet og at jeg ikke vil blive lyttet til i dette “demokratiske” land, hvor vi ellers alle har noget at skulle have sagt. I Danmark påstår vores politikere at der er plads til alle, og det er jo rigtigt nok, hvis vi ser bort fra: Børn/voksne med problemer, folk der havner i misbrug, og sågar for at have en hvis politisk holdning. Og det er endda kun få ting, så kommer der alt det med udlændinge, folk uden en uddannelse osv.
    Jeg ved hvor meget mobning der foregår, jeg blev endda udsat for at der var folk der troede de var bedre end mig, fordi de havde flere venner end mig, og fik bedre karakter end mig. Hvorfor sende små børn steder hen hvor den slags sker? Det er jo bare at tvinge sine børn til at hade sig selv, og tænke “Jeg skal bare gøre hvad der bliver sagt, fordi de er jo bedre end mig.” Det er en meget negativ måde de prøver at lærer os om voksen livet.

  5. Bertel Haarder

    Hold da kæft hvor er du bare dårlig til at stave dit modersmål, Sorte Fane. Du bliver garantere også noget med bunden i samfundet, når du bliver voksen. Og så er det selvfølgelig samfundets skyld at du endte der.

  6. lenfipenir

    hvad har stavning med dette at gøre? “Betel” jeg vil nu mene at det er dig er i bunden eftersom du ikke engang kan føre en ordenlig samtale uden at ty til grimt ordvalg, prøv at holde den i en ordenlig tone, og snak pænt til andre… meget lavt af dig

Skriv et svar

