Antipolitisk turist i Malmø

IMG_8680

Jeg har besøgt Malmø med kæresten for at købe ind, drikke kaffe og kikke på byens særværdigheder. Malmø er en smuk og overskuelig by, som i størrelse minder om Århus og ligger en lille halv times kørsels fra København centrum. Man lægger mærke til en hel del tyske turister samt danske endags turister, men de fleste er der for at købe ind på byens store indkøbsgade. Derfor møder man ingen af dem, når man bevæger sig lidt væk fra denne gade. Byen har en aktiv venstreradikal og udenomsparlamentarisk bevægelse med imponerende mange grupper. Noget som pt. vil være utænkeligt i en by med samme størrelse i Danmark. Se på Motkraft.net i de “Röda sidorna” eller Anarchist Yellow Pages under Malmö.

I byen findes der blandt andet Almathea Bokkafe i Kristianstadsgatan 41. Bogcafeen er opkaldt efter det skruebrækker skib, der blev sprængt i luften omkring 1900. Christian Christensen, en dansk syndikalist, som skaffede lunten til bomben i øvrigt. I Almathea Bokkafe var der ikke mange bøger eller tidsskrifter at vælge i mellem, men det er stadigvæk meget mere end man kan forvente at finde i Danmark. De to kvinder, som stod for at holde butikken åben var venlige og svarede gerne på spørgsmål.  Stedet var meget rent, pænt og vedligeholdt. Der var også billigt kaffe, te, sodavand og småkager, som smagte godt. Min kæreste, som ikke er særligt interesseret i politik, følte sig velkommen, hvilket jeg var glad for, fordi det er noget, som jeg ikke altid har oplevet lignende steder i f.eks. Tyskland og Østrig.

IMG_8670Jeg har også besøgt SUF MalmöGruppen mødes i lokalerne for ”SAC – Syndikalisterna” i Davidshallsgatan 4(1). Der var i gang med at lave graffitiskabeloner.  Jeg følte mig lidt fejlplaceret pga. min aldre, men alle var meget åbne og pragmatiske, og der var ikke noget subkulturelt – igen noget meget positivt og noget som jeg ønsker mig, de danske venstreradikale kunne finde ud af.

Overordnet set er min indtryk meget godt. Derfor håber jeg, at man kan opbygge et samarbejde henover Øresund, ud over de få gange der er demonstrationer, for at lære noget af hinanden og for at samarbejde på tværs af grænserne. Det vil kunne styrke den Københavnske venstrefløj meget.

(1) SAC er en fri og kæmpende fagforening, som har historisk rødder i den anarkistiske del af arbejderbevægelse.

Facebook: Amalthea Bokkafe
Facebook: SUF Malmö

Skriv en kommentar

Filed under Uncategorized

Skriv et svar

